Beste
ik wil mijn opstart maken als fotograaf in bijberoep.
Door de jaren heen heb ik reeds heel wat geïnvesteerd (20 000 euro totaal). Ik heb mij laten vertellen dat ik deze kosten wel degelijk nog boekhoudkundig mag inbrengen. Het gaat over een periode van 5 jaar. Hoe doe ik dit dan? Ze laten crediteren en aanpassen met btw nummer in aanvraag of gewoon vragen of ze aanpassen met btw nummer in aanvraag op de factuur en de periode zo laten? Vandaag heb ik mijn ondernemingsnummer en btw nummer aangevraagd.
Ik hoor het graag hoe ik ze best boekhoudkundig kan verwerken.
Bedankt!
Hey Evy!
Bedankt voor je vraag, fijn te horen dat je zal zelfstandige fotograaf wenst te worden.
Dat kan inderdaad, je kan deze kosten inbrengen in je boekhouding door een intern boekhoudkundig stuk op te maken.
Het beste dat je kan doen is een volledige inventaris opstellen van alle spullen die je hebt en die aan marktwaarde inbrengen in je éénmanszaak.
Let wel op dat je niet overdrijft met de marktwaarde, dit moet immers de waarde zijn wat het vandaag nog waard is.
Je boekhouder kan je ongetwijfeld de nodige sjabloon documenten aanreiken zodat je dit netjes in je boekhouding kan stoppen als aftrekbare kosten.
Volgens mij zal je er niet in slagen om bij je leveranciers een herfacturatie aan te vragen, dit kan ook wettelijk gezien niet, je hebt dit aangekocht als particulier.
Je leveranciers zullen dit weigeren want dan klopt hun ingediende klantenlisting aangifte niet meer van de afgelopen jaren.
Ik zag online op INTERVAT dat je gekozen hebt voor de BTW kleine onderneming, dan heeft het weinig nut dat je het BTW nummer laat toevoegen op je facturen.
Het is immers zo dat een BTW kleine onderneming geen recht heeft op BTW aftrek dus of je het BTW nummer nog laat opzetten of niet maakt weinig verschil.
Veel succes met de verdere opstart van je zaak!
Positieve Groeten ,
Vincent De Backer
Erkend Boekhouder
Gelieve in te loggen of te registeren om je antwoord toe te voegen.