
Ben je op zoek naar meer business? In dit artikel geven wij jou 7 tips die jij kan gebruiken als kleine zelfstandige om meer klanten aan te trekken zonder beroep te moeten doen op dure marketing technieken. Trek vandaag nog jouw eigen marketing molen op gang!
1. Identificeer jouw ideale klant
Het is makkelijker om nieuwe klanten te vinden als je weet naar welk type klanten je op zoek bent. Zonder analyse van jouw ideale klant, zou je waarschijnlijk niet weten waar te beginnen met zoeken. Wees specifiek in het soort klant dat je zoekt en maak enkele bedenkingen over zijn of haar profiel.
Denk na over wat die mensen blij, verdrietig, bang, opgelucht maakt en begin vervolgens na te denken over hoe je hun leven een beetje aangenamer kan maken. Identificeer jouw ideale cliënt om te voorkomen dat je probeert een brede doelgroep aan te spreken, zoals “iedere vrouw”, “iedere man” of “alle babyboomers”. Er zijn maar weinig producten/diensten die van toepassing zijn op een grote groep mensen. Aan de hand van een helder beeld van jouw type klant, zal je makkelijker levensvatbare gerichte strategieën kunnen bedenken om nieuwe business aan te trekken.
2. Ontdek waar jouw klant vertoeft
Probeer te identificeren op welke plaatsen deze mensen waarschijnlijk te vinden zijn (media, online, offline, post, enz.) met jouw “ideale klant” in het achterhoofd en laat waardevol advies voor hen achter op deze specifieke locaties. Waar je naar klanten moet zoeken is afhankelijk van de aard van jouw bedrijf. Enkele goede online locaties zijn forums en sociale media pagina’s, bijvoorbeeld o.a. je eigen facebookpagina en die van gelijksoortige of complementaire bedrijven. Offline, kan je kennis maken met tal van potentiële klanten op conferenties en congressen in jouw branche.
3. Wees een expert in jouw vakgebied
Grondig commercieel inzicht in jouw branche en een stevige kennis van jouw product of dienst, is van cruciaal belang om geïnteresseerde klanten te kunnen aantrekken. Wanneer je een meester bent in je vakgebied, dan straalt dit van je af en komt dit ook zo over bij potentiële klanten. De mensen die geïnteresseerd zijn in je aanbod zullen zien hoe deskundig je bent en zullen in de toekomst automatisch aan jou denken.
4. Positioneer jezelf als “de oplossing”
Geef potentiële klanten waarmee je in contact komt een goede reden om jouw diensten/producten uit te proberen. Dat is de eerste stap naar het maken van trouwe klanten. Zorg voor meerwaarde en projecteer jezelf als de persoon met diepgaand inzicht in de problemen van potentiële klanten die op zoek zijn naar een oplossing. Dit kan je zelf aanleveren in de vorm van content via: webinars, blog posts, gast bloggen, internetfora en het verkrijgen van nieuwe contacten via netwerkevents. Zo zal je in staat zijn om mensen te overtuigen van je kennis. Als je nadien zorgt voor een goede opvolging bij potentiële klanten, dan zal je in staat zijn om de mensen die je overtuigd hebt om te zetten in meer business.
5. Probeer Direct Response Marketing
Een goede tactiek om meer mensen te bereiken is hen aanmoedigen een bepaalde actie uit te voeren, zoals inschrijven op een nieuwsbrief of vragen naar een whitepaper. Een whitepaper is waarde die je ter beschikking stelt (bv. een handleiding over een specifiek voorwerp) op voorwaarde dat de eindgebruiker zijn e-mailadres opgeeft. Maak berichten gericht voor jouw specifieke doelgroep. Leer om advertenties en content te creëren die uw ideale klanten aantrekken door hen gratis iets van waarde te geven. Leer alles wat je kunt over direct response marketing technieken, want deze zullen jou leren om te concentreren op de resultaten die er toe doen. Maak boeiende berichten die jouw ideale doelgroep vertellen waarom ze dwaas zouden moeten zijn om niet met jou in zee te gaan. Toon hen dat je hun pijn begrijpt en dat jij het sneller kan laten verdwijnen.
6. Zet partnerships op
Werk samen met bedrijven die complementaire diensten aanbieden zodat je de mogelijkheid hebt om te profiteren van de gezamelijke synergie. Dit kan zeer effectief zijn in het uitbouwen van een business. Bijvoorbeeld, als jouw bedrijf gespecialiseerd is in SEO, overweeg dan samen te werken met een bedrijf dat websites bouwt. Wanneer alles op wieltjes begint te lopen, begin dan met het onderhouden van je zakenrelaties met andere ondernemers of klanten. Dit helpt je om een loyaal klantenbestand te creëren. Focus op het uitbouwen van menselijke relaties. Hoe sterker je relaties zijn, hoe groter de kans dat jouw klant zijn vrienden zal vertellen over jou. Op zijn beurt, hoe groter de kans dat de kant zal terugkomen en meer business met zich meebrengen zonder dat je daar dure financiële marketingcampagnes hoeft voor op te zetten.
7. Opvolging voor meer business
Na al je inspanningen om extra klanten aan te trekken is het zeer belangrijk om het proces af te sluiten. Vergeet niet om follow-up contactmomenten in te plannen en je beloftes/plan uit te voeren. Heel veel leads en geweldige gesprekken worden verspild omdat je niet genoeg tijd besteedt aan opvolging. Deze laatste en eenvoudige stap is een must om je klantenbestand te doen groeien.